Tech-myth production workshop ورشة الخُرافة التكنولوجية

Scroll down for English

 دعوة للتقدم بطلبات للمشاركة 
 ورشة «الخُرافة التكنولوجية» 
 لإنتاج أعمال فيديو وأفلام تجريبية 

آخر موعد للتقدم بطلب المشاركة: ١ ابريل ٢٠١٧
تاريخ ورشة العمل: من ٣ أبريل إلى ٧ مايو ٢٠١٧

«الخُرافة» هو مصطلح يُستخدم عادة من أجل وصف الاتجاهات الثقافية التي تتعارض مع المنطق السائد بالمجتمعات التي تعتبر نفسها ترتكز على التفكير العقلاني والعلمي. يمكن فهم التكنولوجيا في ذلك السياق كمُحفّز لمفهوم المجتمع التقدمي؛ فهي أداة لتثقيف المواطنين وتنويرهم، كما أنها توفر لهم الرخاء بتوفيرها لهم الفعالية في أداء المهام المختلفة.

ويبدو أن قدرة التكنولوجيا على إعادة إنتاج مظاهر الحياة –بما توفره من إمكانيات لتحرير وتداول الصور البصرية على سبيل المثال- قد تطورت من مجرد تقديمها للمحات سحرية تحاكي الحقيقة إلى قيامها بتحدي مفهوم الحقيقة نفسه. من هذا المنظور، لم يكن أحد ليتوقع بأن التفسيرات غير العلمية للواقع ستبني شرعيتها من جديد على ركائز العلم ذاته!

إن نطاق ممارسات الفنانين الذين يستخدمون في أعمالهم الصور المتحركة قد امتد امتدادًا واسعًا في يومنا هذا؛ فالمشهد الحالي يمكن اعتباره ساحةً لإنتاج معانٍ جديدة تنتمي إلى ما قد يسمى بمدرسة خرافات العصر الجديد، وهي معانٍ لا توجد بينها وبين الوقائع أية علاقة تاريخية، كما أنها منفصلة عن فرضية الأصالة والموثوقية. تُرى ما نوع الإمكانيات الجديدة التي قد تنشأ أمام الفنان في ذلك السياق؟

قد يكون تفسير الأمر أن شعورنا بأننا في موقع المتحكم بالواقع بدأ يتلاشى؛ بل وأن ذلك الشعور ربما كان من نسج خيالنا بالمقام الأول. فمن يعَيش داخل خرافات لا يستطيع تفريقها عن الوقائع، وتبدو له الخرافات الخاصة بالآخرين فقط خيالية وسريالية.

سيتم دعوة ما بين خمسة وثمانية مشاركين مصريين خلال ورشة العمل لتطوير مفاهيمهم المُقترحة، وستقوم (مدرار) بتوفير ميزانية من أجل إنتاج مشروع فيديو أو فيلم تجريبي لكل مشارك.

ستكون بعض الندوات والعروض الخاصة بالورشة مفتوحة للجمهور، وسيتم الإعلان عن ذلك هنا وعلى شبكات التواصل الاجتماعي الخاصة بنا.

نُشجّع المهتمين ممن يسكنون خارج مدينة القاهرة بالتقدم من أجل المشاركة في ورشة العمل؛ حيث أن (مدرار) ستقوم بتوفير الإقامة لأحد المشاركين الزائرين خلال فترة الورشة الممتدة على مدار شهر كامل.

على المتقدمين للمشاركة الاستعداد للالتزام الكامل بجدول أعمال الورشة لمدة أربعة أيام أسبوعيًا خلال الفترة بين يومَي ٣ أبريل و٧ مايو، كما أن عليهم حضور ندوات وحضور اجتماعات فردية مع مُيَسّري الورشة؛ محمد عبد الكريم من مصر، و(آن هانينج) من الدنمارك.

محمد عبد الكريم من مواليد المنيا عام ١٩٨٣ ويعيش حالياً في القاهرة. حصل على شهادة البكالوريوس من كلية التربية الفنية، جامعة حلوان عام ٢٠٠٥ وأكمل برنامج “أشغال داخلية” في جمعية أشكال آلوان ببيروت عام ٢٠١١.

حصل عبد الكريم على شهادة الماجستير من مدرسة كانتون ڤاليه للفنون في سويسرا حيث بدأ إنتاج أعمال فنية تعتمد علي النصوص وترّكز علي العلاقة ما بين الفن و الإنتاج المعرفي. أخذت هذه الأعمال شكل عروض أدائية احياناً وصور متحركة أو عروض صوتية أو عروض تمزج ما بين هذه الأشكال المختلفة أحياناً آخرى. وكل ذلك في إطار البحث عن استراتيجيات لتفعيل مساهمة الجمهور في العمل الفني.

عرضت أعمال عبد الكريم في اماكن عدة من ضمنها: فوتوكايرو٥ في مركز الصورة المعاصرة (القاهرة، ٢٠١٢)، بينالى يوغيا ٧ في يوجياكارتا باندونيسيا (٢٠١٣)، توكيو وندرسييت في اليابان (٢٠١٢)، بينالي الشارقة (٢٠١٣)، آي آس آو إيي – { بحثاً عن اوروبا } المنظم من قبل دانيلا سواروسكس (٢٠١٣)، و do it بالعربي مع مؤسسة الشارقة للفنون بالتنظيم المشترك ما بين حور القاسمي من مؤسسة الشارقة للفنون وهانز أولريخ أوبريست (٢٠١٦)، ومؤخراً في “مانيفستا “١١ في كاباريه فولتير (٢٠١٦).
http://www.mohamedabdelkarim.com

تتمحور ممارسة (آن هانينج) الفنية حول اهتمامها بمفهومَي الأنطولوجيا الرقمية والخرافة، وهي عادة ما تقوم بتوظيف الصور المتحركة المُولَّدة عن طريق الكمبيوتر في أعمالها، كما تصنع أعمال تجهيز فيديو في الفراغ. وهي حاصلة على منحة زمالة كباحثة من (البرنامج النرويجي للبحث الفني)، حيث تعمل حاليًا. عُرضت أعمالها دوليًا في العديد من المساحات الفنية؛ من بينها (ذا جيروود سبيس) و(وايتشابل جاليري) بلندن، ومركز الفن المعاصر بـ(تايباي)، وبينالي (آيسلندا): النسخة السابعة، و(سي بي إتش: دوكس)، و(كورزفيلمتِتج وينترهور)، ومركز (مدرار للفن المعاصر) بالقاهرة، و(نوتينجهام كونتمبوراري)، و(فاكت) بليفربول، و(سي سي إيه)، و(جلاسجو إنترناسيونال) و(جون كرييشان) بباريس. تم إدراجها في القائمة القصيرة لجائزة (جيروود/ جائزة الفيلم والفيديو)، وحازت على الجائزة الفردية بمعرض الربيع بـ (شارلوتنبورج كونستاهال) عام ٢٠١٤.
http://www.annehaaning.com

الورشة بتنظيم (مدرار للفن المعاصر) وبدعم من (المعهد الدنماركي المصري للحوار – ديدي).

 

للمزيد من المعلومات يمكنكم مراسلة (cvf@medrar.org)

(تم غلق استماره المشاركة،  شكرأ لجميع المتقدمين)


.

 CALL FOR SUBMISSION 

 TECH-MYTH PRODUCTION WORKSHOP 
 for Video Art and Experimental Film

Deadline for application submission: 1 April 2017
Workshop dates: 3 April – 7 May 2017

 

‘Myth’ is a word often used to describe cultural accounts that diverge from the prevailing logic of those societies that consider themselves founded on the rational and scientific. Technology is understood as aiding the idea of the progressive society, informing and enlightening its citizens and affording prosperity through efficiency.

 

Technology’s ability to remix reality, through the editing and the circulation of images, for instance, seems to have evolved from providing magical make-believe to challenging the very concept of truth. Who would’ve guessed that the renewed legitimisation of non-scientific accounts of reality would emerge from the stronghold of science itself!

 

For artists working with the moving image today, the context of their practice expanded fundamentally. Within this landscape of New Age Mythical production of meaning detached from any kind of historical relationship to facts, and from the expectations of authenticity and authority, what kind of possibilities may arise for the artist?

 

It may be that our sense of overview and control is potentially disappearing – but this sense might have been fictional in the first place. Lived myth is indistinguishable from facts. Only the myths of The Other appear fantastical and surreal.

 

The workshop will invite 5-8 Egyptian participants to develop their proposed concepts and Medrar will offer a budget to produce a video art/ experimental film.

Part of the workshop’s seminars and screenings are open for the public and will be announced here and on our social media networks.

We encourage applicants from outside Cairo to apply; Medrar is able to provide accommodation for one participant from outside Cairo during the month of the workshop.

Applicants must be willing to fully commit to the workshop four days per week between April 3 – May 7, and are required to attend lectures and sign up for one-on-one meetings with the workshop conductors, Mohamed Abdelkarim from Egypt and Anne Haaning from Denmark.

The workshop will be conducted by Mohamed Abdelkarim from Egypt and Anne Haaning from Denmark.

 

Mohamed Abdelkarim (born 1983 in El-Minya, Egypt) lives in Cairo. He completed his BA in Art Education in Cairo in 2005. And took part in the Ashkal Alwan Home Workspace Program 2011. Abdelkarim wrote his Master of Arts in Public Spheres at ECAV “Ecole cantonale d’art du Valais”, Switzerland, where he began producing textual works on the use of art and Knowledge, mainly in the form of performance, moving images, sound, and text at times a fusion of several of these, as well as the strategies in order to engage audience.

Among other places, his works have been included in PhotoCairo 5, Contemporary Image Collective, Cairo (2012); Biennale Jogja XII, Yogyakarta, Indonesia (2013); Tokyo Wonder Site, Japan (2012); Sharjah Biennial (2013); ISOE [In Search of Europe] curated by Daniela Swarowsky (2013); and Do it in Arabic by Sharjah Art Foundation Co-curated Hans Ulrich Obrist (2016) and recently at Manifesta 11 at Cabaret Voltaire (2016).
For further information: http://www.mohamedabdelkarim.com/

 

Anne Haaning’s practice revolves around an interest in digital ontology and myth and usually employs CG animation and video installation. She is currently a research fellow with The Norwegian Artistic Research Programme. Her work has been shown internationally in among other venues: The Jerwood Space, London, Whitechapel Gallery, London, Taipei Contemporary Art Center, the Islandic Biennial: Sequences Vll, CPH:DOX, Kurtzfilmtage Winterhur, Medrar for Contemporary Art, Cairo, Nottingham Contemporary, FACT, Liverpool, CCA, Glasgow International and Jeune Creation, Paris. She was shortlisted for the Jerwood/Film and Video Umbrella Awards and won the Solo Prize at the Spring Exhibition at Charlottenborg Kunsthal in 2014.
For further information: http://www.annehaaning.com/

 

This workshop is organized by Medrar for Contemporary Art with the support of DEDI- Danish Egyptian Dialogue Institute.

 

To apply, please fill in the form below and submit it before 1 April 2017. Only selected applicants will be notified.

(The application form has been closed, we would like to thank  all applicants)

For further inquiries contact cvf@medrar.org



.