Roznama 2 رونامة ٢

roznama2-poster-final

 روزنامه ٢ 

 معرض فنون بصرية معاصرة، لمجموعه من الفنانين الشباب من مصر 

بدأت فكرة روزنامه من خلال معرض اقامته مدرار لمجموعه من الفنانين الشباب فى عام 2006، ليعرض أعمال فيديو وفوتوغرافيا تتناول قضايا اجتماعية وسياسة. فى روزنامة ٢ ، تجتمع بعض الاعمال وتتنوع افكارها ووسائط عرضها لتعرض رؤى مختلفة بشكل مباشر ماقد يبدو على السطح من اضرابات فى تلك الفترة والتى يجسدها معنى روزنامه.

الفنانون أحمد الشاعر، أحمد بدري، أحمد صبري، أسماء القللي، كريم عثمان، محمود حلوي، مروى الشاذلي، منة الشاذلي، وسام قريش

الإفتتاح السبت ٢٦ اكتوبر ٢٠١٣، الساعة ٨ مساءً من ٢٦ اكتوبر إلى ١٦ نوفمبر ٢٠١٣ يومياً من الساعة ٤ حتى ١٠ مساءً عدا الجمعة

معرض روزنامة ٢ بدعم من مدرار للفن المعاصر، و FFAI مؤسسة لمبادرات الفنون

  Medrar small logo FFAI custom logo

الأعمال المشاركة

أحمد الشاعر

صراع الحلزون، فيديو، 2013still4web

من وقت لآخر قد تواجه بعض المشاكل مع الحلزونات الخاصة بك ، قليل من يعرفون ماهية هذه الأمراض، ما يسببها لهم، ويعرفون أقل عن علاجها، وللأسف يبدو أنك ستقضي مزيد من الوقت لتجد أكثر الطرق براعة لقتلهم.

_________________________________________________________________________________________________________________

أحمد بدري

قابس كهرباء. نحت ورق مقوى ملونPlug 2013,Object painted cardboard.80x140x40cm low

هذا العمل جزء من مشروع طويل الأمد يهدف للبحث عن طريق لاكتشاف حلول سهلة وعملية للمواقف التي تواجهنا في حياتنا اليومية. ويستكشف العمل كيف يمكن للتفكير الخلاق أن يقدم لنا حلول عملية ومرحة للمشاكل اليومية. لقد جرى نشر هذه الصور على مواقع التواصل الاجتماعي من أجل تصوير ممارسات اجتماعية عادية ومألوفة، وتصف الصور بعض الممارسات من دول تتشابه في خلفيتها الثقافية، والبعض الآخر يعرض منشآت في مناطق سكنية وتجارية، وتشمل الأمثلة نسخ مطورة من الأجهزة المنزلية، أو قصور في المباني التي تجعل من المستحيل استخدام هذه الآداة أو هذا المبني. بعض هذه الأفكار عبارة عن محاولات فاشلة لإنجاز درجة أعلى من الجودة، في حين تقدم بعض هذه الأدوات حلولا ناجحة.

_________________________________________________________________________________________________________________

أحمد صبري

شبه جملة، تصوير، 2013

Sabry

إن أشباه الجمل لا تستقل بذاتها في الكلام بحيث تؤدي إلى معنى مستقلاً، وإنما يؤديان معنىً فرعياً تابعاً للجمل.

والتعلق هو إرتباط شبه الجملة بالحدث الذي يدل عليه الفعل أو ما يشبهه، بالإضافة إلى دلالته على الحيز الذي يقع فيه هذا الحدث.

العمل مجموعة لوحات اكليريك على قماش مستوحاة من مصادر مختلفة.

_________________________________________________________________________________________________________________

أسماء القللي

20

بدون عنوان، خيط على قماش، 2013

العمل عبارة عن جملة باللغة الألمانية وتعنى أنا أريد أو أرغب (ويتعدد معناها)

والرغبة في دلالتها المعجمية، تدل على الحرص والطمع في الشيء والإرادة، كما تحيل إلى الترك والزهد في الشيء، أو الطموح والفضول، إن تعدد هذه المفاهيم الدالة على الرغبة يؤكد التباس المفهوم وتشعب معانيه.

العمل هو محاولة لفهم التضاد بين الواقع والفطرة وإعادة النظر إلى ماتريد وما تفعل.

_________________________________________________________________________________________________________________

كريم عثمانKareem Osman

مذكرات مُستهلك، تجهيز تفاعلي، 2013

ما هو الواقع؟، سؤال يتكرر في ذهني. لا شك أن فكرتي عن الواقع هي ما تنقله إلي حواسي ويفسره عقلي، خمس حواس و عقل.

الأله الإعلامية تصنع إيهام للواقع بحِرفية شديدة، معتمدة علي التلاعب بالإحتياجات الأساسية وأحلام جمهور المستهلكين، الإحساس بالأمان والقبول الإجتماعي والواجهة الإجتماعية والفضول.

أطلب من كل مشاهد أن يتوقف لحظة للتشكك فيما تقدمه لنا ماكينة الإستهلاك من وعود براقة ورموز مقنعة، فليس كل ما نراه ونسمعه هو كما يبدو لأول وهلة. إحذروا الرموز

_________________________________________________________________________________________________________________

محمود حلوي

6

دعم الدفاع (مساحات متوازيه)، فوتوغرافيا، 2013

يطرح هذا المنتج حالتين مختلفتين من البناء أحدهما عملية البناء البصري للصوره من خلال تراكيب غير حقيقية تهدف للوصول إلي الجمال والنجومية، الحالة الثانية تظهر في استخدام عناصر البناء الحقيقية المنتشرة في عمليات الإعمار خارج القاهرة التي تهدف دائما للوصول للجمال والعزلة.

              ________________________________________________________________________________________________________________

مروى الشاذلي

جنرالات القهر والنحيب …، تجهيز، 2013

1

يأتي العمل مكون من ثمانية وأربعون قطعة ورقية، ملونة بألوان فسفورية ناصعة عاكسة حالة الفجاجة المحيطة، ومغلفة ببلاستيك شفاف، مكونة في مجملها جملة تركيبية تعكس الفكرة. طرح سريع لما يحدث على الساحة الآن – والذي بدأ منذ أكثر من ستون عاما – من خلال عالم البوب. تتداخل وجوه ورموز المؤسسة العسكرية مع نجوم أو أبطال الإسلام السياسي لتوجيه نفس الإشارات والإيماءات الباكية ساعات الإنهزام، ونفس خطب الأبطال الخارقين ساعات النصر المزعومة. عن تلك الإزدواجية في الخطاب أتحدث.

_________________________________________________________________________________________________________________

منة الشاذلي

vs2.png.fesrp19.partial

تدهور، فيديو، ٢٠١٢

في مكان تحول فيه كل ما هو شخصي إلي ما هو سياسي، وأصبحت فيه أمور السياسة شخصية، تتبلور حالة من التدمير الكامل لتعريفات ومباديء ما يسمي بالفن الهادف، عفوية رد الفعل حينها تضعك في حالة دائمة من الإرتباك والتدهور الداخلي … حالة إرتباك يستشعرها الجمهور الذي يتجاوز كونه متلقي سلبي، بل ويتفاعل إيجابيا فيقبل ويتفاوض ويناقش الرسالة المرجو إيصالها.

وأثناء رحلة البحث الشاقة عن الحقيقة يجد الشخص نفسه تائها بين البعدين الشخصي والسياسي … فيلجأ بطبيعة الحال إلي أسهل مسار للخروج … الطريق المختصر.

_________________________________________________________________________________________________________________

وسام قريش

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

تصوير بخامات مختلفة، 2013

شخصيات لا يهمها إلا نفسها وملذاتها فقط تجيد تمثيل دور الإنسان العاقل ولها قدرة التأثير على الآخرين والتلاعب بأفكارهم قد تكون عاجزة كثيراً من الأحيان، قد تدوس على كل شيء في سبيل تحقيق ما تريد، بما في ذلك القتل، ولا يهمها مصائب الآخرين أبداً ما دامت بعيده عنها ولها ذكاء خاص تتحايل به، وقد ينجح بعض هؤلاء في الوصول إلى بعض المناصب الكبيرة نظراً لإنتهازيتهم وذكائهم الذي لا يعبأ بأي خلق، هؤلاء هم الشخصيات المريضة وهذا عرض منها.

أغلب البشر من هذه الفئة المريضة المتوفرة فى المجتمع تستهويني لأنها فى أغلب البشر ولأنها بها إبداع لا يستطيع أحد أن يفتعله، فالشخصيات السيكوباتية مبدعة رغم مرضها.


 Roznama 2 

 Visual arts exhibition for young Egyptian artists 

In Urdu, Roznama refers to daily occurrences. A collection of days, weeks and months of human life, that host events and occurrences, giving them shape, texture and taste. In the second edition of this group exhibition, Roznama attempts to present a curated collection of visual contemporary art works dealing with an array of mediums for expression. The artworks are concerned with socio-political realities and events that shape the world around us through this moment of change we are witnessing. Roznama 2 looks beyond the obvious, perhaps even naive representations of events that are part of our daily intake of them, and jumps into the deeper analysis of the human experience surrounding them. Artists Ahmed Elshaer, Ahmed Badry, Ahmed Sabry, Asmaa Elkolaly, Kareem Osman, Mahmoud Hallwy, Marwa Elshazly, Mena Elshazly, Wessam Quraish Opening Saturday 26 October 2013, 8 pm From 26 October to 16 November 2013 Daily from 4 to 10 pm, Closed Friday Roznama 2

 

supported by Medrar and FFAI

Medrar small logo FFAI custom logo

 

 

Artworks 

Ahmed El Shaer still4web Snail Struggle, Video, 2013 From time to time you may experience problems with your snails. Very little is known about what these illnesses are, what causes them, and even less is known about treatments. Unfortunately it seems more time is spent on increasingly more ingenious ways to kill them.

 

 

Ahmed Badry The project name is Plug, Object painted cardboard, 2013Plug 2013,Object painted cardboard.80x140x40cm low The work are part of a long-term project examines ways of finding simple and practical solutions for challenging situations in daily lives. It explores how a creative imagination can lead to humorous but fairly practical solutions to everyday problems. The original photos were posted on the Internet on social networking sites to illustrate a common, mundane yet humorous societal practice. The pictures depict practices mainly originating in countries with similar cultural backgrounds. Some show actual installations in residential and commercial buildings; examples include improvised amelioration of domestic appliances or real construction failures in the structures of buildings which may be only slightly wrong but make the appliance or the structure impossible to use. Some adaptations are simply failed attempts at achieving higher quality, while others provide successful solutions. The work are part of a long-term project examines ways of finding simple and practical solutions for challenging situations in daily lives. It explores how a creative imagination can lead to humorous but fairly practical solutions to everyday problems. The original photos were posted on the Internet on social networking sites to illustrate a common, mundane yet humorous societal practice. The pictures depict practices mainly originating in countries with similar cultural backgrounds. Some show actual installations in residential and commercial buildings; examples include improvised amelioration of domestic appliances or real construction failures in the structures of buildings which may be only slightly wrong but make the appliance or the structure impossible to use. Some adaptations are simply failed attempts at achieving higher quality, while others provide successful solutions.

 

Ahmed Sabry Prepositional phrase, Painting, 2013 Prepositional phrases are not independent phrases that give independent meanings. They onlySabry give a meaning related to the whole sentence. Relation is the linkage between prepositional phrases and incident itself. It also indicates the incident and its surroundings. The work includes a group of acrylic paintings on canvas inspired by different sources.

 

 

Asmaa El Kolaly Untitled, Thread on canvas, 2013as5   The work is about a German sentence that means ‘I want or I wish’. It’s lexical definition varies. It means desire, keenness, willingness and greed. It also indicates abandoning something and asceticism. The sentence carries the meaning of curiosity and ambition. This variety of definitions stresses the ambiguity of the concept.   This work is an attempt to understand the contradiction between the reality and the innate behavior. It also seeks to reconsider what you do and what you want.

 

Kareem Osman Consumer diaries, Interactive installation, 2013Kareem Osman   What is reality? I can’t stop repeating this question in my mind. There is no doubt that my idea about reality is determined by the perception brought by my senses, and explained by my mind.   It’s about five senses and mind. The media apparatus has made an illusion that is so close to reality. It’s has done so by manipulating the basic needs and dreams of consumers. Also, it manipulates the consumers’ sense of security, social acceptance and curiosity. I ask from each one to hold on for a moment and to question the fancy promises and the convincing icons of consumptionism. Things are not always what they seem. Beware of images      

 

Mahmoud Hallwy6 Defense Fund (Parallel spaces), photography, 2013 This product gives two different situations of the building. One of them depends on visual construction of an image through unreal structures that aims at reaching beauty and stardom. The second situation appears in the usage of construction elements spread outside Cairo that reflects beauty and solitude.

 

 

 

 

 

 

 

 

Marwa Elshazly Generals of oppression and wailing…, Installation2013 2 Through the world of pop, this is a quick take about what’s going on right now- which has begun 60 years ago. Faces and symbols of the armed forces mingle with stars or heroes of political Islam. They all give the same signals and gestures, signals of weeping at the time of defeat and the same speeches by the superheroes at the time to alleged victory. In this work I speak about this double standard. The work consists of forty-eight piece of colored phosphorous whiter papers. They reflect the vulgar atmosphere around us. The papers are wrapped in transparent plastic sheets.

 

 

Menna Elshazly Degenerate, Video, 2012vs2.png.fesrp19.partial   In a place where the personal has become the political, and the political the personal, the total destruction of the aesthetic (a set of principles underlying and guiding the work of a particular artist) takes place. The spontaneous reaction is to deteriorate from within and to enter a permanent state of confusion felt by the audience that is not a passive recipient, but an active one, that accepts, negotiates or opposes the message. While being on an arduous search for the truth, the subject is lost along the lines of the personal and the political. Naturally, the easiest way out is sought … a shortcut.

 

Wessam Quraish Mix Media, 2013OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Characters don’t care about anybody except themselves and their desires are good at acting the role of Homo sapiens, has the ability to influence others and manipulate ideas, maybe too often powerless, Trample everything to achieve what they want including murder, doesn’t care about misfortune of others, dodges with special intelligence, Some of them maybe succeed in reaching some big positions, due to their pushiness and intelligence which doesn’t care about anybody, those are Pathological characters and this some of it. Most humans in this category diseased, attracts me because it is in most humans and it has the creativity which no one can make it, the Psychopathic personalities creative although their illness.

 



.